Apa Itu Stem Sel?

APA ITU STEM SEL?

1..STEM CELL adalah sel induk yang terdapat pada semua benda-benda hidup seperti manusia, haiwan dan tumbuhan.



2. Stemcell atau sel induk adalah bahagian dasar atau asas kejadian dari semua organ tubuh yang  berfungsi untuk membina pembentukan jaringan organ tubuh. 

3. Organ tubuh kita terdiri dari sel-sel  dari hujung rambut hingga ke hujung kaki semua terbentuk dari jutaan sel-sel, contoh pada rambut ada sel-sel rambut yang membentuk rambut, kemudian dalam organ tubuh ada Jantung yang terdiri dari sel-sel yang membentuk Organ jantung tersebut, begitu juga dengan kulit manusia yang terdiri dari sel-sel kulit.

4. Stem Cells memiliki kemampuan luar biasa untuk memperbaharui dan meregenerasi dirinya sendiri melalui pembelahan sel di sepanjang hidup seseorang.

5. Stem Cell sangatlah istimewa karena stem cell ini dapat berubah bentuk menjadi sel-sel apa saja,seperti sel jantung, sel hati, sel kulit dan sebagainya.

6.  Penemuan saintifik dan klinikal menunjukkan stem cell menjadi terapi penyembuhan penyakit dan juga untuk terapi kecantikan kulit. 

7. KEISTIMEWAAN Stem Cell ini dapat memperbaharui sel-sel organ yang mati dan meregenerasi (membina dirinya sendiri) dengan mengganti sel-sel yang mati tadi menjadi sel-sel yang baru.

8. Setiap stem cell ada jangka hayat masing-masing, sebab itu ada kulit mati, rambut beruban atau gugur, tulang semakin poros, salur darah menjadi lemah dan sebagainya.

9. Kadar kematian Stem cell bergantung pada umur, jantina, persekitaran tercemar, aktiviti harian, gaya hidup seperti merokok, alkohol, dadah, ubat terlarang, malas bersenam dan pengambilan makanan yang mengandugi racun (pewarna, pestisid, pengawet,pengambilan vitamin dan mineral berlebihan, makanan segera, lemak trans, makanan kitar semula, ubatan herba yang tidak terkawal, vape, dan banyak lagi.

Kredit utk Prof Hazdi

Keupayaan badan anda menghasilkan stem sel semakin menurun / diperlahankan setelah usia menjangkau kira-kira 25 tahun. Dengan ini sel-sel yang rosak tidak dapat digantikan secara keseluruhan kerana terdapatnya kekurang stem sel. Hanya organ-organ penting akan digantikan selnya terlebih dahulu untuk meneruskan hidup. Contohnya: sel otak, sel jantung, sel paru-paru dan lain2.

Yang kurang penting fungsinya untuk kelangsungan hidup akan dibiarkan oleh tubuh walaupun selnya telah rosak atau mati kerana masalah kekurangan stem sel yang dihasilkan. Contohnya: jika sel lutut tak diganti baru orang itu akan mengalami sakit lutut, jika sel mata, mata akan kurang nampak, jika sel kulit, kulit akan kurang anjal / berkedut.

Cellmaxx membantu badan anda mengaktifkan kembali perembesan stem sel dari tulang sum-sum dan mengatasi masalah kesihatan dan kecantikan. Info Cellmaxx WhatsApp 0123408995

No comments:

Post a Comment

Sebarang persoalan sila tulis di ruangan komen ini atau Whatsapp Fateh 018-395 2796

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...